Khamis, 27 Januari 2011

Peranan Ayah

paka psikologi banyak yang menyatakan bahawa perana ayah sangat penting dalam perkembangan seorang anak. Ikatan emosional antara ayah dan anak, ditentukan salah satunya oleh interaksi antara ayah dan anak itu sendiri.  Ini dikatakan sangat mempengaruhi kecerdasan emosional seorang anak supaya menjadi orang dewasa yang berguna. Bagaimana seorang ayah yang sibuk bekerja di luar tetap  menjalin ikatan emosional ini?
Banyak ayah yang tiada masa untuk meluangkan waktu untuk anak kerana kesibukan.
Di bawah ini adalah tips-tips bagi Seorang Ayah :

1. Persiapkan diri Anda sediri, mungkin sejak isteri Anda hamil
Seorang suami membantu kehamilan isteri. Mengikuti persiapan persalinan seperti senam, membaca buku bersama mengenai kehamilan, cara merawat bayi atau berbelanja bersama untuk menyambut kelahiran bayi. Melihat perjuangan isteri bersalin, dan detik-detik terdengarnya tangisan bayi yang lahir ke dunia ini, akan menambahkan rasa sayang dan kasih

2. Ikut aktif penjagaan bayi
sebelum  menjelang kelahiran, cubalah ikut aktif penjagaan bayi di hospital2. Ia akan mengajar cara memandikan mengasuh bayi,tukar pampers dan sebagainya.
Tips bagi ibu…, biarkanlah suami Anda ikut menjaga dan mengasuh dengan gayanya sendiri, Anda boleh memberikan sokongan agar suami percaya diri sendiri  dalam penjagaan bayinya. 
Bagi yang mendapatkan pertolongan dari nenek atau saudara lainnya, usahakan lah jangan sampai menganggu emosi si ayah dalam ikut aktif penjagaan bayi.
  
3. Bermain bersama
Ketika bayi Anda makin beranjak usia, luangkan masa bersama untuk bermain, membaca buku atau melakukan aktiviti yang menyenangkan bagi bayi Anda yang mulai merangkak, mulai belajar berbicara atau berjalan. Ciptakanlah permainan-permainan yang menggairahkan, yang digemari seperti kuda-kudaan, pesawat terbang atau sembunyi sembunyian. Sesuaikanlah dengan perkembangan usia anak Anda.Membaca, mewarna atau melakukan keterampilan menggunting, menampal secara bersama-sama.

4. Terlibat dalam kehidupan sosial anak Anda
Ketika anak Anda mula masuk sekolah, dia akan melalui kehidupan sosial yang baru. Usahakan terlibat dalam kehidupan sosial anak Anda, dengan mengenali misalnya nama kawan-kawannya, dengan siapa dia bergaul, aktiviti yang dia lakukan

5. Jadilah pendengar yang baik
Kesibukan kerja  membuat Anda mengabaikan cerita-cerita anak Anda. Berikan keseimbangan antara kerja dan keluarga, atau usahakan jangan membawa kerja ke rumah. Luangkan waktu 5 minit saja untuk mendengarkan celotehannya dan mengerti betul isi cerita itu.
Jangan hanya \\\’meng-iyakan\\\’ agar cerita anak itu lekas selesai atau mengatakan nanti ayah sedang sibuk.
wajah kecewa akan nampak dan membuat anak akan semakin malas untuk bercerita pada anda. Akhirnya kebiasaan bercerita dan sharing dari anak akan menghilang. Jadi jangan Anda mengeluh bila anak Anda tidak mesra suatu hari nanti, kerana kebiasaannya  dimulai dari respon anda sebagai pendengar yang baik atau tidak.
Dengan menjadi pendengar yang baik, disamping keterbukaan, Anda akan menjadikan anak Anda dapat mengekspresikan dan cakap dalam mengungkapkan sesuatu.
6. Komunikasi yang baik
Bila Anda tidak tinggal bersama atau terpisah berjauhan dengan anak Anda, usahakan lah supaya menjalin komunikasi dengan baik, melalui telepon atau chatting internet. Tunjukkan perhatian Anda, rasa sayang Anda melalui telepon, sms atau melalui surat.

7. Percayai anak Anda dan berikan kebebasan
Jadilah seorang ayah yang memberikan kebebasan dan dapat mempercayai anak Anda. Kepercayaan Anda akan menjadikan dia  menjadi anak yang percaya diri sendir. Janganlah paksa dia untuk melakukan sesuatu yang tidak disukai.

8. Penuhilah permintaannya
Bertambah dewasa seorang anak, akan semakin bertambah permintaanya, semakin beragam dan variatif. Jangan Anda paksa dan menganggap dia masih kecil sehingga memperlakukan sebagai seorang bayi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan