Jumaat, 1 Mac 2013

Keputusan Kencing Manis

Baru hari ni nak bercerita pasal keputusan kencing manis. 2 minggu lepas saya kena minum air gula disebabkan anak pertama ada kencing manis. Alhamdulillah ok tu pun nurse cakap sipi2 je . kandungan 28 minggu kena minum sekali lagi.So nurse suruh minum air gula pada minggu ke 16 kandungan. Boleh kesan awal kalau ada kencing manis. Seminggu sebelum minum air gula saya memang diet makan. Nak tahu saya diet apa jom saya listkan apa yang saya makan


Sarapan pagi - Minum susu ,saya makan oat yang tak de rasa tu dengan air holick jangan campur gula sebabnya dah manis. Lepas tu makanlah kuih pedas2 sikit jangan kuih manis 
Tengahari- Nasi separuh ikan banyak sayur pun banyak kalau boleh seminggu tu makan peria sahaja sebab orang cakap peria boleh mengstabilkan gula dalam darah.Minum air kosong banyak 
Pukul 3.00 - makan lah buah-buahan yang masam sikit contohnya limau , Kiwi, delima, air kosong banyak
pukul 5.00- boleh makan kuih tapi tetap juga yang pedas
pukul 8.00- makan nasi , nasi tu biar sikit lauk dengan sayur banyak
malam kalau lapar- makan buah atau pun boleh bancuh milo @ air manis, @ susu

Susu saya minum yang law fatt punya , sebelum ni saya minum anmum, Tapi saya search kat internet ramai yang suruh minum yang law fatt bila ada kencing manis, Jadi saya minum HL Marigold, yogurt pun boleh, Air bliss betul keejaannya yang tutup dia warna biru jenama nestle. 
Saya juga amalkan minum peria katak dengan epal hijau di kisar dan letaklah gula sikit selama 3 hari berturut2. Nanti kalau kena minum air gula lagi sekali kena minum lagilah air peria katak dengan epal hijau ni.
Lihat lah keputusannya sebelum minum 4.6 dan selepas minum air gula 7.4 sipi2 je. Nak kena.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan